خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم مطرح کرد: واردات بی رویه و قاچاق کالا، مهمترین موانع تولید.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: واردات کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شود سبب متضرر شدن تولید کننده داخلی شده و یکی از موانع مهم تولید به شمار می‌رود.


وی ادامه داد: قاچاق کالا‌های تولید داخل نیز سبب می‌شود که تولید برای تولید کننده‌های داخلی با صرفه نبوده و یکی دیگر از موانع مهم تولید به شمار می‌رود.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به موانع اداری در داخل کشور گفت: موانع اداری ناشی از مقررات و تعدد بیش از اندازه بخشنامه‌ها است.

آیت الله مصباحی مقدم افزود: وزارتخانه‌هایی که با تولید در ارتباط هستند مثل وزارت صمت، جهاد کشاورزی و گاهی وزارت اقتصاد در طول سال معمولاً تعداد قابل توجهی بخشنامه صادر کرده و این تعدد بخشنامه‌ها برای تولیدکنندگان دست و پا گیر است.


وی گفت: ممکن است با ارائه بخشنامه‌های جدید تولید کننده‌هایی که مشغول کار هستند با مشکلاتی روبرو شوند و این قوانین و مقررات بی رویه یکی دیگر از موانع تولید به حساب می‌آید.


این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات محیط زیستی برای تولید کنندگان افزود: گاهی اوقات سازمان محیط زیست ایراداتی به تولید کنندگان می‌گیرد و این ایرادات جلوی راه اندازی خط جدید تولید را به سبب آلودگی محیط زیست می‌گیرد و همین امر سبب می‌شود که تولید کننده نتواند تولید واقعی خود را داشته باشد.


وی به ارائه تسهیلات بانکی به بخش‌هایی غیر از تولید به عنوان آخرین مانع موجود اشاره کرد و گفت: تسهیلات بانکی به جای این که به بخش واقعی تولید ارائه شود به بخش‌های واسطه گری و دلالی ارائه می‌شود.


مصباحی مقدم ادامه داد: به طور کلی موانعی که بانک‌ها بوجود می‌آورند به دلیل نبود نظارت بر مصرف وجوه پرداختی است.
وی در پایان گفت: این وجوه پرداختی به جای این که در تولید به کار گرفته شود به سمت واسطه گری‌های مضر می‌رود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا