خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم: عملکرد شورای پول و اعتبار به نفع شرکتهای دولتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر شورای پول و اعتبار از بدنه دولت تشکیل شده و به نفع شرکت‌های دولتی کار می‌کند.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگوی تلفنی با خبرنگار گروه  اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما گفت: تشکیل هیئت عالی مدیریت و شورای نظارت، دو تغییر ساختار در بانک مرکزی بر اساس طرح اخیر مجلس است.

 وی ادامه داد: در طرح اخیر مجلس که در راستای تغییر ساختار بانک مرکزی است، شورای پول و اعتبار به هیئت عالی مدیریت بانک مرکزی تبدیل می‌شود و ترکیبی متفاوتی خواهد داشت.

 آقای مصباحی مقدم گفت: استقراض خودروساز‌ها از بانک‌ها به دلیل حضور وزیر صمت در شورای پول و اعتبار است و با تغییرات ذکر شده، این شورا مستقل از دولت عمل می‌کند.

 وی در خصوص تغییر دیگری که در ساختار بانک مرکزی رخ خواهد داد گفت: تقویت نظارت بانک مرکزی بر بانک ها، یکی دیگر از این تغییر ساختار‌ها به شمار می‌رود، زیرا در حال حاضر نظارت بانک مرکزی، مدیریت کوچکی است و قرار است شورای نظارت شکل بگیرد.

آقای مصباحی مقدم افزود: با تشکیل این نهاد، تغییرات دیگر هم اعمال خواهد شد.

باید بانک مرکزی را از دولت مستقل کرد

آقای مصباحی مقدم در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی به این معناست که بانک مرکزی مجری سیاست‌های پولی باشد بدون اینکه دولت به منابع بانک مرکزی اتکاء کند.

 وی ادامه داد: منابع بانک مرکزی جیب ملت بوده و پول نشانه قدرت خرید است.

 این نماینده اسبق مجلس گفت: کسی که بانک مرکزی را مدیریت می‌کند نباید به راحتی توسط رئیس جمهور عزل و نصب شود و همچنین اعضای شورای پول و اعتبار را نباید رئیس جمهور تعیین کند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید دو کار عمده را انجام دهد گفت: نخست اینکه بانک مرکزی نباید به دولت قرض بدهد، زیرا قرضی که دولت از بانک مرکزی می‌کند هرگز پس داده نمی‌شود همچنین بانک مرکزی نباید قرض ریالی به دولت بدهد و ارز از دولت بخرد.

 مصباحی مقدم افزود: دولت باید ارز خود را در بازار آزاد بفروشد و بانک مرکزی فقط قیمت ارز را مدیریت کند. وی گفت: بین دو عامل ذکر شده تفاوت زیادی وجود دارد و بانک مرکزی فقط باید عرضه و تقاضا را مدیریت کند.

 مصباحی مقدم افزود: دولت نباید بانک مرکزی را جیب خودش تلقی کند و بانک مرکزی باید مستقل از دولت عمل کند. 

 این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منشأ بسیاری از مشکلات، استقلال نداشتن بانک مرکزی است گفت: رشد نقدینگی به دلیل همین قرض دادن بانک مرکزی به دولت است و بانک مرکزی نباید پول بدون پشتوانه منتشر کند و این دومین اقدامی است که باید بانک مرکزی انجام دهد. 

وی اضافه کرد: استقلال بانک مرکزی به معنای حفظ قدرت خرید پول است که باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا