جامعه روحانیت مبارزخبرفقط خبرمجلس خبرگان رهبری

آیت الله مصباحی مقدم: در دوران دفاع مقدس حوزه های علمیه، علماء و طلاب حقیقتا پیشتاز در دفاع از نظام اسلامی و مردم ایران در برابر رژیم بعث بود

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ضمن گرامی داشت یاد و نام امام خمینی(ره) و شهدا دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به نقش روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: در دوران دفاع مقدس حوزه های علمیه، علماء و طلاب حقیقتا پیشتار در دفاع از نظام اسلامی و مردم ایران در برابر رژیم بعث بودند.

وی افزود: شخصیت های برجسته ای از فرماندهان دفاع مقدس از میان روحانیون بودند؛ شهید حجت الاسلام ردانی پور و شهید حجت الاسلام عبدالعلی میثمی که نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه را بر عهده داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسوولیت های روحانیت در دفاع مقدس بیان کرد: تعداد قابل توجهی از فرماندهان طلبه بودند و یا همچین طلاب به عنوان رزمنده حضور داشتند؛ همچنین تعدادی از روحانیون در جایگاه تبلیغی در خط مقدم حاضر بودند و  وظایف شرعی رزمندگان را برایشان تبیین کرده و توضیح می دادند، برخی دیگر از روحانیون نیز به سرکشی از جبهه ها می پرداختند.

وی افزود: در این میان روحانیت شهدایی را در راه اسلام تقدیم کرد که نمونه ای آن شهید حجت الاسلام محلاتی می باشد که رژیم بعث عراق هواپیمای حامل حجت الاسلام محلاتی را هدف قرار داد و تمامی سرنشینان آن به شهادت رسیدند؛ حجت الاسلام عباس شیرازی فرمانده تبلیغات جنگ نیز از دیگر شهدای برجسته روحانیت است.

آیت الله مصباحی مقدم به جمعیت شهدای روحانیت اشاره کرد و گفت: به طور کلی شهدای روحانیت به نسبت جمعیت خود افزون از شهدای اقشار دیگر بود؛ روحانیت برای ایفای نقش خود در جبهه ها و هر منطقه که نیاز بود حاضر می شد و در این راه شهدای گرانقدری را تقدیم کرد.

وی افزود: برخی از روحانیون به جهت حضور رزمی در دفاع مقدس، به درجه جانبازی رسیدند و امروز دوران جانبازی خود را سپری می کنند؛ همچنین برخی از روحانیون به اسارت درآمدند که سید آزادگان مرحوم حجت الاسلام ابوترابی از آزادگان برجسته دفاع مقدس بود که بسیار در تقویت روحیه آزدگان در دروان اسارت تاثیر گذار بود.

این استاد سطح خارج حوزه علمیه در ادامه به تلاش ائمه جمعه و جماعات پرداخت و اظهار داشت: ائمه جمعه و جماعات به جبهه رفت و آمد داشتند؛ مرحوم آقا جواد تهرانی از علما مشهد با کمر خمیده در جبهه حضور یافت و حتی خمپاره نیز شلیک کرد، این اقدامات نشان از این بود که علماء و طلاب حضور در جبهه را یک وظیفه الهی و ملی می دانست و با جان و دل این امور را انجام می داد.

وی در اقدامات ائمه جمعه و جماعت در پشت جبهه را مایه دلگرمی مردم بیان کرد و افزود: ائمه جمعه و جماعت گاه کمک های مردمی را منتقل می کرد و در این راه روحانیت پیشتاز کمک های مردمی بود.

آیت الله مصباحی مقدم به حضور رهبر معظم انقلاب در جبهه ها اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در آن زمان به عنوان رییس جمهور در جبهه حاضر می شدند و در اداره جنگ، تامین امکانات و پشتیبانی از جنگ تلاش می کردند؛ همچنین فرزندان ایشان و دیگر بزرگان در جنگ بودند که نشان می دهد شخصیت ها وظایف خود را در این راه ایفا کرده اند./۱۳۷۰/ت۳۰۲/ف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا