خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: برآیند کارنامه اقتصادی دولت روحانی صفر است/ وعده هایی که عمل نشد.

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع با بیان اینکه برآیند کارنامه اقتصادی دوره هشت ساله دولت روحانی صفر است، گفت: دولت تدبیر و امید در طول هشت سال نتوانست به وعده های اقتصادی خود عمل کند.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به نقد و بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت و گفت: دولت آقای روحانی در طول هشت سال نتوانست به وعده های اقتصادی خود عمل کند.

آیت الله مصباحی مقدم بیان کرد: دولتمردان از آغاز شکل گیری دولت یازدهم، قصد داشتند که از طریق مناسبات و ارتباطات ایران با جهانیان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنند تا اینکه فناورهای نوین وارد کشور شود و صادرات افزایش پیدا کند تا اشتغال زایی افزایش و تورم کاهش یابد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابزار کرد: دولت روحانی به جای اینکه به ظرفیت داخلی کشور برای حل مشکلات اهتمام بورزد، تمام اهتمام خود را برای مذاکرات و بهبود رابطه ایران با آمریکا صرف کرد و این امر با شکست مواجه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: از منظر سیاسی، در سده های اخیر کشورهای جهان غالبا وابسته به شرق یا غرب هستند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی این تقسیم بندی بهم ریخته است.

وی با اشاره به اینکه تفکر وابستگی میان دولتمردان کنونی وجود دارد، افزود: صاحبان اندیشه اقتصادی دولت روحانی، از دیرباز تفکر وابستگی به بلوک غرب را دنبال می کردند و حتی الگوی اقتصادی لیبرالیسم را برای خود ترسیم کردند.

برآیند کارنامه اقتصادی دوره هشت ساله دولت روحانی صفر است

مصباحی مقدم به بررسی علمکرد هشت ساله دولت پرداخت و گفت: کارنامه اقتصادی در دوره اول دولت روحانی تا حدی قابل قبول بود، زیرا در این دوره نرخ تورم به تک رقمی نزدیک شده و نرخ رشد اقتصادی ۳ الی ۴ درصد افزایش پیدا کرده بود، اما در دوره دوم این دولت میزان تورم افزایش و بالای ۴۰ درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی به شدت کاهش یافت، از این رو برآیند کارنامه اقتصادی دوره هشت ساله دولت روحانی صفر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: رشد نقدینگی بی سابقه کشور در سال ۹۹ بوده که به بالای ۴۰ درصد رسیده و این نرخ رشد نقدینگی رشد تورم شدید را به همراه داشته شده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران چهارراه غرب آسیا محسوب می ­شود بیان کرد: کشور ایران دارای منابع مناسبی بوده و در موقعیت جغرافیایی و استراتژی مناسبی واقع شده است و در میان کشورهای منطقه ممتاز بوده از این رو ایران می تواند از طریق ترانزیت کالا از طریق شمال، جنوب، غرب و شرق درآمدزایی بسیاری داشته است.

تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی بهره گیری از توان و ظرفیت های داخلی است

وی تنها راه برون از مشکلات اقتصادی را بهره گیری از توان و ظرفیت های داخلی توصیف کرد و افزود: کشور ایران دارای نیروهای جوان و نخبه بسیاری است، از این رو می توان با بهره گیری از ظرفیت نیروهای جوان داخلی در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت گام برداشت.

این استاد حوزه اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اقتصاد ایران در داخل کشور رقم می خورد و کمتر از ۲۰ درصد اقتصاد کشور مربوط به مناسبات خارجی واردات و صادرات است.

وی با بیان اینکه کشور ایران دارای منابع غنی نفتی و گازی است، افزود: کشور منابع انرژی به صورت خام فروشی صادر می کنند و همچنین انرژی بی محابا در داخل مصرف می شود، در حالی که مصرف انرژی در داخل ۴ برابر میانگین جهانی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تمامی این ارقام و آمارها نشان دهنده ضعف مدیریت دولت بوده، افزود: باید مناسبات و ارتباطات خارجی را با کشورهای همسایه برای صادرات محصولات برقرار کنیم، اما به سبب سوء مدیریت مسؤولان از ظرفیت ها و فرصت های مناسب اقتصادی به درستی استفاده نشده است.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا