خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی‌مقدم: دولت سیزدهم با همسایگان روابط راهبردی داشته باشد.

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت سیزدهم اولویت خود را تقویت روابط راهبردی و بلندمدت با همسایگان و کشورهایی که تحت تاثیر مواضع آمریکا قرار نمی‌گیرند، بگذارد.

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره الزامات و بایسته‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین و سیاست‌گذاری می‌شود و رییس جمهوری هم رییس شورای عالی امنیت ملی است. بنابراین با تغییر دولت‌ها، سیاست خارجی جمهوری اسلامی دستخوش تغییر و تحول نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: البته رویکردها متفاوت است؛ برخی رویکردها، مقاومتی در مقابل استکبار جهانی و برخی انعطافی هستند، و پیش‌بینی من از رویکرد دولت سید ابراهیم رییسی مقاومت برابر استکبار جهانی است.

مصباحی‌مقدم برخورد متوازن با کشورها و نه قطع رابطه را شیوه مطلوب در این زمینه ذکر کرد و افزود: برخوردی که موجب شود ایران را به عنوان کشوری مستقل بشناسند و در چارچوب روابط، مصالح و منافع متقابل عمل کنند.

وی درباره تغییرات محتمل در سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کردم که آمریکایی‌ها، تحریم‌ها را برنخواهند داشت و اگر بر فرض لازم باشد اقدامی انجام دهند، ممکن است بخشی از تحریم‌ها را کاهش دهند نه اینکه تحریم‌ها را به‌صورت جدی بردارند چرا که تحریم‌ اهرم فشاری برای اعمال سیاست‌های آنها است.

سیایت آمریکا نرمالیزه کردن (عادی کردن) سیاست خارجی ایران است

مصباحی‌مقدم بیان کرد: آنها خواهان این هستند که ایران کشوری همانند سایر کشورهای منطقه باشد یعنی همانطور که کشورهای منطقه برابر آمریکا سر خضوع فرود آورده‌اند، از ایران هم همین انتظار را دارند. برای همین هم سیاست آنها نرمالیزه کردن ایران در سیاست خارجی است. طبعا چنین موضوعی با مبانی نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست بنابراین انتظار چندانی ندارم روابط رو بهبودی با آمریکایی‌ها داشته باشیم.

وی درباره همکاری‌ها با کشورهای منطقه گفت: براساس قانون اساسی اولویت نخست سیاست خارجی ایران، همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان جهان و بعد هم ارتباط با کشورهای جهان به استثنای رژیم غاصب صهیونیستی است.

دادوستد اقتصادی ما با همسایگان تقویت شود

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: باید اولویت اول را بر توسعه روابط با همسایگان بگذاریم و این ارتباط را به صورت راهبردی تقویت کنیم و دادستد ما هم از نظر اقتصادی بیشتر با همسایگان و در کنار آن کشورهایی که تحت تاثیر مواضع آمریکا عمل نمی‌کنند مانند روسیه و چین باشد.  

وی در ارزیابی‌خود از اولویت‌های دولت سید ابراهیم رییسی اظهار کرد: مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند در نظرسنجی‌ها غالبا مشکلات اقتصادی و معیشتی عنوان شده است و دولت سیزدهم باید حل این مشکلات را در دستور کار خود قرار دهد و آنها را برطرف کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره چالش‌های و مشکلات پیش‌روی دولت سیزدهم بیان کرد: در گزارشی ۲۴ چالش را شناسایی کرده و به رییسی هم اعلام کرده‌ام. علل و عوامل این چالش‌ها شناسایی شده و به راه‌حل آن هم اشاره شده است.

مهمترین چالش‌ دولت بعدی کسری بودجه است

مصباحی‌مقدم، مهمترین چالش‌ دولت سیزدهم را کسری بودجه دولت عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این کسری بودجه تقریبا همه ساله بروز پیدا کرده، موجب شده،  دولت برای جبران این کسری بودجه یا دست به استقراض از بانک مرکزی بزند یا علاوه بر آن، از مردم استقراض کند و با توزیع اوراق منابع مردم را جمع‌آوری کند که این وضعیت منجر به بدهی دولت به بانک‌ها، پیمانکاران و سازمان تامین اجتماعی شده است.

مصباحی‌مقدم افزود: علاوه بر این دولت امسال و سال گذشته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به اجرا درآورده است و یکمرتبه حقوق بازنشستگان در برخی موارد ۷۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. حال آنکه می‌توانست طی این هشت این کار را انجام دهد.

وی یادآور شد: تورم ۴۰ درصدی و  بیکاری جوانان تحصیلکرده موجب شده بخشی از آنها به خارج از کشور بروند. علاوه بر اینها مسائل و مشکلات اجتماعی مانند کمبود آب شرب برای مردم خوزستان و روستاها موجب شده جایی که روی ثروت نفت و گاز خوابیده و دو رودخانه بسیار بزرگ کشور از آن عبور می‌کند اکنون دچار تشنگی شود و آب شرب به آنها نرسد یا آب برای کشاورزی نداشته باشند و رودخانه‌های آنها خشک شود

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا