فقط خبر

آیت‌الله مصباحی مقدم: نگفتم همه آرای خاکستری به صندوق اصولگرایان ریخته شد/ مردم با هیچ جریان و طیف سیاسی خویشاوندی ندارند

«آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم»، عضو جامعه روحانیت مبارز، درباره انتقادات به سخنانش که گفته بود اصولگرایان آرای خاکستری را به دست آورده‌اند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: 

این سخنی که من می‌گویم بر مبنای یک تحلیل است. این تحلیل قبلا توسط محمدحسین شریف‌زادگان، که خود از اصلاح طلبان است، ارائه شده و در یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب هم آمده است. تحلیل این بود که حدود ۱۵ درصد رأی برای جریان اصلاح طلب است، حدود ۱۵ درصد آرا برای اصولگرایان است و حدود ۱۵ درصد هم هیچ گاه در انتخابات شرکت نمی‌کنند و البته بقیه را آرا خاکستری تلقی کرده بودند. اگر مبنا برای تحلیل همین نظریه باشد، علی‌القاعده باید جریان اصلاح‌طلب این مبنا را پذیرفته باشد چراکه از یک تحلیل‌گر، درون جناح اصلاح طلب ارائه شده است. در این انتخابات مشارکت بالای ۲۴ میلیون بوده اما انتخابات قبلی ریاست جمهوری که برگزار شده بود، ۱۶ میلیون آرا متعلق به اصولگرایان بود یعنی همان تعداد آرای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری.

ایشان افزود: این بار مجموعه آرایی که به صندوق‌ها ریخته شده بالای ۲۴ میلیون است. تعداد آرا کسانی که از شهرستان‌ها به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب آمده‌اند، بسیار اندک است چون تعداد اصلاح‌طلبانی که وارد مجلس شدند ظاهرا حدود ۱۰ نفر است و کسانی که به عنوان مستقلین آمده‌‌اند که بعدا معلوم خواهد شد از چه جریان سیاسی هستند، ۳۵ نفر است. پس اکثریت بسیار بالایی، همین آرا اصولگرایان از کل کشور است و چون این آراء مربوط به مستقلین و اصلاح طلبان به طور عمده برای شهرهای کوچک است که با ۱۰ هزار، ۳۰ هزار و ۵۰ هزار وارد مجلس می‌‌شوند پس کمیت آراء اینها، کمیت بالایی نیست و می‌توان اغماض کرد و برایش سهم قابل توجهی در نظر نگرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: پس عمده رأی‌ای که در صندوق ریخته شده، رأیی است که از جریان خاکستری آمده است نه اینکه همه آرا خاکستری به حساب اصولگرایان ریخته شده باشد. به نظرم کسی که انتقاد کرده و من این انتقاد را دیدم، تصور کرده که من می‌خواهم بگویم کل آرا خاکستری به نفع جریان اصولگرا ریخته شده است، نه چنین نیست. گفتم حدود ۶ تا ۱۱ درصد آرایی که به صندوق‌ها ریخته شده از جریان خاکستری است. این موضوع نیاز به هیاهو ندارد و خلاف واقع هم نیست. به عبارت دیگر قسمتی از مجموع آرا خاکستری، سهم  کاندیداهای اصولگرا شد.

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان درباره عملکرد خود به این آراء خاکستری نیز پاسخگو خواهند بود یا خیر؟ گفت: حتما همین گونه خواهد بود. بنده منتخب مردم نیستم که پاسخگو باشم. منتخبینی که به مجلس راه پیدا کردند باید پاسخگو باشند چراکه وعده حل مشکلات اقتصادی و معیشیتی به مردم داده‌اند. حتما آنها باید پاسخگو باشند و مطمئنم که پاسخگو خواهند بود.

آیت‌الله مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات باعث نشده که این بار درصد رای آوری اصولگرایان بیشتر و شانس ورود آنها به مجلس افزایش یابد، عنوان کرد: من استناد می‌کنم به سخن زیباکلام که قبلا تحلیل کرده و تحلیلش هم منتشر شده بود. او گفته بود اگر شورای نگهبان، اصلاح‌طلبانی را هم که کاندیدا هستند و رد صلاحیت شده‌اند، رد صلاحیت نمی‌کرد باز هم در این دوره، اصلاحطلبان به میدان نمی‌آمدند و رأی نمی‌دانند، به عبارت دیگر حامیان اصلاح‌طلبان به میدان نمی‌آمدند. بنابراین رای آوری اصولگرایان، ربطی به رد صلاحیت‌ها ندارد بلکه مربوط به عملکرد اصلاح طلبان در این دوره در مجلس، دولت و در شوراهای شهر و جاهایی که اکثریت داشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: من عرض کردم زیباکلام خیلی روشن و صریح این تحلیل را ارائه کرده که اگر شورای نگهبان رد صلاحیت نمی‌کرد جریان اصلاح‌طلب به دلیل عملکرد خودشان نمی‌آمدند. عملکرد اصلاح‌طلبان موجب شده که حامیان اصلاح‌طلبان از آنها دوری کرده و به حاشیه رفته‌ و به میدان نیایند و در انتخابات شرکت نکنند. در تهران شخصیتی مثل مجید انصاری که یک شخصیت اصلاح‌طلب برجسته است و البته آدم معقولی هم است، در تهران چقدر رأی آورده؟ این نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان نیامدند و اگر می‌آمدند او رأی آورده بود. بنابراین بسیار روشن است که حامیان اصلاح طلبان برای انتخابات به میدان نیامدند.

ایشان درباره عملکرد مجلس یازدهم که در اختیار اکثریت اصولگراست و تاثیر آن بر ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و میزان اقبال مردم به اصولگرایان نیز تصریح کرد: مردم با هیچ جریان و طیف سیاسی خویشاوندی ندارند و اگر ببینند یک جریان سیاسی خوب عمل می‌کند باز هم به آنها اعتماد می‌کنند و اگر ببینند، ضعیف است و خوب خدمت نمی‌کند، دیگر با آن همراهی نمی‌کنند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا