جامعه روحانیت مبارزخبرفقط خبر

جزئیات نشست جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل‌های سیاسی جریان اصولگرا

آیت الله مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به تشریح جزئیات نشست جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل های سیاسی اصولگرا پرداخت، متن گفتگو به شرح ذیل است:

خبری در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه جامعه روحانیت مبارز اخیرا با احزاب و تشکل‌های اصولگرا نشستی انتخاباتی برگزار کرده است؛ ابتدا بفرمایید که کدام احزاب و تشکیلات در این نشست حضور داشته‌اند؟

 

روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح به دعوت جامعه روحانیت مبارز جلسه‌ای با حضور اکثریت قریب به اتفاق احزاب اصولگرا تشکیل شد. ۴۳ حزب و جریان انقلابی و ارزشی که از سوی وزارت کشور به رسمیت شناخته می‌شوند، دعوت شده و تقریبا ۴۰ حزب حضور داشتند. آقای پورمحمدی، دبیر عالی‌ جامعه روحانیت مبارز گزارشی از فعالیت‌های جامعه ارایه داد. این فعالیت‌ها از نیمه خردادماه امسال آغاز شده است. جامعه روحانیت مبارز مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه ما باید در انتخابات ۱۴۰۰ فعال مشارکتی باشیم. فعال هستیم یعنی صبر نمی‌کنیم و انتظار نمی‌کشیم که دیگران حرکت را آغاز کنند و بعد جامعه روحانیت به‌دنبال آنها راه بیفتد. مشارکتی هستیم؛ یعنی به همه احزاب جریان انقلابی و همه شخصیت‌های این جریان در این حرکت نقش خواهیم داد.

 

آیا قرار است همه احزاب حول محور جامعه روحانیت کنشگری انتخاباتی داشته ‌باشند یا جریان اصولگرا این ‌نوبت نیز چون چند انتخابات قبل، در فکر راه‌اندازی و تشکیل ساختاری جدید است؟

 

جامعه روحانیت مبارز هم‌اکنون در حال شکل دادن ساختاری است که ماندگار باشد و برای هر انتخابات تغییر نکند. البته این ساختار را با موافقت و مشارکت جریان‌های سیاسی هم‌سو شکل می‌دهیم. در این راستا، یک هیات‌ عالی خواهیم داشت؛ یعنی نهادی شکل خواهد گرفت که تمام جریانات سیاسی مرتبط را پوشش بدهد. البته هنوز عنوان آن مشخص نیست اما بنابر پیشنهاد احزاب، قرار است ۵ نفر به نمایندگی از هر حزب برای عضویت در این تشکل معرفی شوند.

 

جایگاه جامعه روحانیت مبارز در این تشکیلات و ساختار جدید چه خواهد بود؟

 

این هیات عالی که مسوولیت اصلی را برعهده خواهد داشت، قرار است انتخابات را ساماندهی و مدیریت کند و جامعه روحانیت مبارز نیز به عنوان میزبان امین این مجموعه وارد کار شده است.

 

از انتخابات مجلس دهم در اسفندماه ۹۴ به این‌سو، تشکیلات و ساختارهایی جدید با عناوینی چون «جمنا»، «شورای ائتلاف اصولگرایان»، «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب» و مواردی از این دست، برای اجماع‌سازی در انتخابات – مجلس، ریاست‌جمهوری و شورای شهر – شکل گرفت. در حال حاضر و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، با شکل‌گیری ساختار جدیدی که اشاره کردید، تکلیف تشکیلات پیشین چه خواهد شد؟

 

قرار است که همه این تشکیلات با محوریت جامعه روحانیت مبارز تجمیع شود. اقداماتی که آقایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره پیش یا انتخابات مجلس شورای اسلامی و… داشتند، مورد توجه قرار خواهد گرفت و همه این ساختارها، اشخاص و افراد در قالب جدید وارد شده و در آن فعالیت می‌کنند.

 

یکی از نقدها یا نقاط ضعف جریان اصولگرا همواره این بوده که نمی‌توان تمام طیف‌های این جریان سیاسی را زیر یک خیمه گرد هم آورد. به نظر برخی ناظران اصولگرایان جوان‌تر که فاصله معناداری با سنتی‌ها دارند یا حتی جریانی که خود را «نواصولگرا» می‌خوانند، در عمل نمی‌توانند با جریان‌های قدیمی‌تری همچون جامعه روحانیت مبارز به توافق برسند؛ نظر شما چیست؟ آیا تمهیداتی برای این نقطه ضعف اندیشیده شده است؟

 

همان گروه‌های جوان‌تری که این‌گونه مواضع را اتخاذ می‌کردند نیز به این هیات عالی دعوت خواهند شد تا حضور پیدا کنند. ما نمایندگانی را از اقشار جوان، زنان، دانشگاهیان، فرهنگیان و… در این جمع خواهیم داشت. ضمن اینکه قرار است هم نمایندگان احزاب حضور داشته ‌باشند و هم شخصیت‌های تاثیرگذار.

 

مثلا کسانی از جبهه پایداری یا کسانی که خود را با عنوان «نواصولگرایان» معرفی می‌کنند در این ساختار حضور خواهند داشت؟ آیا آنها هم در این گام اول برای حضور در این جلسه حاضر بودند؟

 

همه و همه دعوت شده‌اند!

 

گفته می‌شود که جامعه روحانیت از آنجا که تشکیلاتی سن و سال‌دار و سابقه‌دار است، همواره خواهان ایفای نقش «پدرسالار» بوده است. مساله‌ای که جوان‌ترها با آن مشکل دارند و معتقدند که زیر بار چنین «رهبری» و هدایت یک‌جانبه‌ای نمی‌روند. با این حساب آیا امکان موفقیت در مسیر تشکیل جمعی که شرح دادید، وجود دارد؟

 

چنین ادعایی در جامعه روحانیت مبارز وجود ندارد که بگوید ما تصمیم می‌گیریم و شما عمل کنید. جامعه روحانیت مبارز میزبانی این حرکت را پذیرفته و بنای کار بر این است که همه به‌صورت مشارکتی و مبتنی بر خرد جمعی اقدام کنند، نه اینکه یک نهاد تعیین تکلیف کرده و دیگران مجری باشند و عمل کنند؛ بنابراین جامعه روحانیت مبارز ادعای پدرسالاری ندارد، بلکه ادعای ما کمک برای رسیدن به وحدت حداکثری است.

 

چنانچه اشاره شد در انتخابات گذشته، ساختارها و نهادهای بالادستی متعددی در جریان اصولگرا درنظر گرفته شد. برای نمونه در جریان تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ گفته می‌شد رای‌گیری‌های درون‌جریانی انجام شده و بر اساس نتایج آن رای‌گیری‌ها، فهرستی از افراد ذی‌صلاح منتشر و به ‌صورت تدریجی و بر اساس آرا، گزینه‌ها یک‌ به ‌یک حذف شدند تا درنهایت جمعی در مورد چند گزینه نهایی تصمیم‌گیری کنند. آیا چنین ساختاری برای معرفی گزینه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو تعبیه شده است؟

 

بنا بر این است که برای انتخاب گزینه نهایی کاندیداتوری ریاست‌جمهوری از مجموعه کسانی که کف جامعه فعالند، استفاده شود و روند تصمیم‌گیری از همان ‌جا آغاز شده و بالا بیاید تا به نقطه نهایی برسد. به عبارت دیگر این گونه نیست که تصمیمات از بالا به پایین دیکته شود.

 

منظورتان این است که بدنه اجتماعی اصولگرایان ابتدا رای دهند تا گزینه نهایی برای کاندیداتوری مشخص شود؟

 

بله .

 

برای اجرای فرآیند چنین رای‌گیری گسترده‌ای چه ساز و کاری مشخص شده است؟

 

این ساز و کار را بعدا اعلام می‌کنیم.

 

آیا طیف‌هایی از اصولگرایی همچون علی لاریجانی که به عنوان اصولگرایان معتدل شناخته می‌شوند، در مجموعه شما جایی دارند؟

 

ما اشخاصی را که تاثیرگذار هستند، دعوت خواهیم کرد ولی جناب آقای لاریجانی رهبری هیچ تشکیلاتی را برعهده ندارد. از طرف دیگر ما نمایندگان احزاب را در مجموعه‌مان خواهیم داشت؛ بنابراین هم اشخاص تاثیرگذار و هم احزاب رسمی را که در جریان انقلابی حضور دارند، دعوت خواهیم کرد و به آنها میدان می‌دهیم.

 

پیش‌بینی دارید که چقدر ممکن است اصولگرایان با این ساز و کار به یک کاندیدای واحد برسند؟

 

البته از الان نمی‌شود پیش‌بینی کرد. آنچه مهم است این که مجموعه ما تلاش دارد شایسته‌ترین‌ها را انتخاب کند.

 

و در نهایت اینکه از چه زمانی وارد تعیین مصادیق خواهید شد؟

 

هنوز تاریخی مشخص نشده است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا