خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم: تدبیر بانک مرکزی برای کمرنگ کردن صفر‌ها بسیار خوب است

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، درباره کمرنگ شدن صفر‌های ۱۰ هزارتومانی و چاپ اسکناس بین نسلی گفت: حدود ۱۶ سال گذشته پیشنهاد اصلاح پول ملی را در مجلس مطرح کردم. البته در آن زمان پیشنهاد حذف سه صفر را عنوان ساختم که همین کار را آقای همتی مورد عمل قرار داد. در همان مقطع (پیشنهاد حذف صفر در مجلس) برای اینکه ذهن مردم نسبت به پول دچار شوک نشود، پیشهاد دادم تا سه صفر دست راست را ریزتر و کمرنگ‌تر قرار دهند تا هم از نگاه مردم قابل رویت باشد و هم در پول تغییری به وجود نیاید و مردم کم کم با آن آشنا شوند و با پول جدید انس بگیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: مردم اکنون در شمارش، پول ۱۰ هزار تومانی را ۱۰ تومان می‌گویند و با این روش دچار” توهم پولی” هم نمی‌شوند. کلمه “توهم پولی” یک اصطلاح میان اقتصاددانان است که در چنین وضعیتی احتمال می‌دهند مردم مبتلا شوند. تدبیر بانک مرکزی بسیار خوب است، در نتیجه این سیاست مردم برای پول‌های خُرد خود اعتبار و ارزش قائل می‌شوند.

این نماینده سابق مجلس درباره تاثیر حذف صفر‌ها بر تورم و کاهش نرخ‌ها اظهار داشت: هیچ تاثیری در کاهش یا افزایش تورم ندارد. حذف صفر‌ها مقداری از هزینه تولید اسکناس می‌کاهد. تعداد اسکناس در شرایطی که دو یا ۵ هزار تومانی وجود دارد، زیاد است، بنابراین چاپ آن‌ها هم گران تمام می‌شود. با این کار (حذف صفر) بانک مرکزی برای چاپ اسکناس کمتر هزینه خواهد کرد و تعداد پایین‌تری اسکناس در دست مردم قرار می‌گیرد که طبعا پول ملی هم کمتر دچار فرسودگی خواهد شد، زیرا برای پول ارزش بیشتری قائل می‌شوند و دیگر بر روی آن یادگاری نمی‌نویسند و به صورت مچاله در نمی‌آورند.

عضو پیشین شورای پول و اعتبار در ادامه تاکید کرد: نکات فوق تاثیر گذاراست و مهم‌تر از این‌ها هزینه چاپ پول و امحاء اسکناس است که در نتیجه این تصمیم کاهش پیدا خواهد کرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا پس از حذف صفر، مبادلات هم سهولت پیدا خواهد کرد، توضیح داد: حدف صفر در مبادلات، حسابداری‌های بانکی و تجاری کمک می‌کند به اینکه تاحدودی حساب‌ها از نظر عدد و رقم کاهش یابد. علاوه بر این، خواندن آن هم راحت‌تر خواهد شد و مطابق با مفهومی است که در زبان مردم ادا می‌شود. به این معنا که مردم تومان را به کار می‌گیرند و در واقعیت و بده بستان‌شان استفاده می‌شود.

وی درباره تاثیر روانی حذف صفر‌ها ابراز کرد: حذف صفر‌ها به لحاظ روانی تاثیر مثبتی دارد، زیرا با پول‌های دیگر کشور‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرد. انتشار ۱۰۰ تومانی (همراه با صفر‌های کمرنگ) ارزشی تقریبا ۵ دلار را دارد و اعتبار پیدا کرده است.

این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود: مردم در شرایط فعلی دچار نوعی نگرانی بابت ارزش پول ملی خود می‌شوند، زیرا به این مسئله دست می‌یابند که تا چه اندازه پول کشورمان باید ذلیل شده باشد که حجم عظیمی از آن را باید پرداخت کرد تا معادلش پول دیگر دیگر کشور‌ها را دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا