خبرفقط خبر

آیت‌الله مصباحی مقدم: کرونا؛ آفتی که «جهش تولید» را به همراه دارد / یک بنگاه اقتصادی می‌تواند روزانه ۶۰ تن محصولات پلاستیکی تولید کند

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره اینکه آیا کرونا می‌تواند فرصت و بستری برای جهش تولید در کشور فراهم آورد؟

گفت: شعار جهش تولید به دنبال اتفاقی است که در سال قبل رخ داد و بنگاه‌های اقتصادی ایران بعد از مایوس شدن از حضور شرکت‌های اروپایی روی پای خود ایستادند و جوششی درونی در اقتصاد ایران به ویژه در تولید قطعات خودرو، پوشاک و لوازم خانگی رخ داد.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در بستر خودکفایی اقتصاد گفت: درخشش شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه نیز باعث شد تا مقام معظم رهبری نام “جهش تولید” را برای سال ۹۹ انتخاب کنند و پیام و معنی این انتخاب آن بود که نباید به یک رونق عادی و معمولی اکتفا کرد.

مصباحی مقدم ادامه داد: جمهوری اسلامی ظرفیت‌های زیادی برای جهش در اقتصاد خود دارد و همین شرایط پیدایش بیماری کرونا سبب شد تا شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های ویژه و منحصربفردی را برای ساخت کیت‌های تشخیصی و دستگاه‌های کمک تنفسی (ونتیلاتور) انجام دهند و نیاز کشور را به واردات این محصولات و همین طور واردات دستکش و ماسک برطرف کنند، این در حالی است که فرانسه و آمریکا در کشاکش رویارویی با این بیماری چاره‌ای جز اقدام به واردات این قبیل اقلام پزشکی از چین نداشتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: این اتفاق نشان دهنده ظرفیت مغفول مانده اقتصاد ایران است که متاسفانه شامل بخشی از خط تولید بنگاه‌های اقتصادی ما می‌شود که در شرایط فعلی خوابیده است و اگر نقدینگی و مواد اولیه آن تامین شود به خوبی می‌تواند چندین برابر ظرفیت عادی خود تولید کند که این همان معنی جهش تولید است.

وی افزود:

بنده شخصا یک بنگاه اقتصادی را می‌شناسم که از ضایعات پلاستیک روزانه شش تن محصولات پلاستیکی تولید می‌کند و خط تولید دیگری دارد که امکان افزایش تولیدات خود را به روزانه ۶۰ تن فراهم می‌آورد، یعنی ۱۰ برابر شدن تولید که همان معنی جهش تولید را می‌دهد و براساس شواهد موجود این دست نمونه‌ها در کشور ما کم نیستند و نیازمند آن هستند که امکانات مورد نیاز و مواد اولیه آن‌ها تامین و تسهیل شود که اگر این اتفاق بیفتد جهش تولید محقق خواهد شد.

مصباحی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: گرچه کرونا یک آفت بزرگی است و امیدواریم خداوند هر چه زودتر این آفت از ملل جهان دور کند، اما این آفت برکاتی را داشت که شامل نوآوری و بلوغی است که در این بین شکوفا شد و به تولیدکننده داخلی کمک کرد تا به سمت جهش در تولید ترغیب شود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا